Monday, 11 April 2011

PROGRAM MOTIVASI "FIRST TOUCH"..HARI SEBENAR KEJADIAN

Kumpulan kami merupakan pelajar Bimbingan dan Kaunseling Semester 5 merupakan mahasiswa/i Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) di bawah tunjuk ajar pensyarah kami iaitu En. Abd. Aziz bin Mohd Yatim..tunjuk ajar daripada beliau En. Abd. Aziz cukup memberi kami suatu ilmu yang cukup bermakna untuk kami aplikasikan apabila bergelar kaunselor kelak..apa yang diterapkan oleh beliau kepada kami adalah lebih kepada latihan secara praktikal..pada mulanya agak sukar untuk kami semua hadapi..namun, dengan semangat dan tunjuk ajar daripada En. Abd. Aziz memberi kami seribu makna untuk kami tempuhi..barulah kami ketahui bahawa secara keseluruhannya inilah satu cara yang paling berkesan untuk melatih kami sebagai seorang kaunselor yang serba boleh dari pelbagai sudut...terima kasih En. Abd. Aziz..jasamu akan kami kenang sampai bila2..
Guru /pensyarah kami yang disayangi : En. Abd Aziz Mohd Yatim bersama modul-modulnya. Anda boleh melayarinya :


Jom gerak Ke SMK Dato' Harun dengan pelbagai pengisian daripada Program Motivasi "First Touch" 4, 5 & 6 Mac 2011..'Betulkan yang salah, betulkan yang betul'...

.
Kain rentang Program First Touch megah tergantung di pintu masuk SMK Dato' Harun




Majlis  penutupan bersama dengan pengetua SMK Dato'Harun dan para peserta pada 6 Mac 2011



Montaj sepanjang program berjalan.

Sunday, 20 February 2011

RAHSIA PERSONALITI WARNA MELALUI TARIKH LAHIR

Melalui dengan melihat persekitaran yang indah dan tenang boleh membuatkan seseorang itu tenang dan bersemangat untuk melakukan sesuatu perkara..melihat kepada sifat warna dan keindahannya, kita boleh melihat personaliti seseorang individu berkait rapat dengan warna yang melambangkan sifat kepribadiannya yang sebenar..
Sebenarnya banyak rahsia yang boleh diungkapkan hanya dengan mengetahui tarikh lahir seseorang itu...Ok,kali ini jom kita selidik personaliti seseorang berdasarkan warna yang memiliki tarikh lahir..malah sikap diri sendiri boleh kamu kenali dengan mudah?..Jadi, sekiranya tarikh lahir kamu 24 Februari, bermakna kamu kamu mewakili warna kuning...apa2 pun jom kita kenali sifat dan personaliti kamu menerusi warna tersebut.



2 Disember hingga 11 Januari – Oren
12 Januari hingga 24 Januari – Kuning
25 Januari hingga 3 Februari – Merah Jambu
4 Februari hingga 8 Februari – Biru
9 Februari hingga 18 Februari – Hijau
19 Februari hingga 28 Februari – Perang
1 Mac hingga 10 Mac – Aqua (Biru Kehijauan)
11 Mac hingga 20 Mac – Lime
21 Mac – Hitam
22 Mac hingga 31 Mac – Ungu
1 April hingga 10 April – Biru Laut
11 April hingga 20 April – Perak
21 April hingga 30 April - Putih
1 Mei hingga 14 Mei – Biru
15 Mei hingga 24 Mei – Emas
25 Mei hingga 3 Jun – Krim

4 Jun hingga 13 Jun – Kelabu
14 Jun hingga 23 Jun – Maroon
24 Jun – Kelabu
25 Jun hingga 4 Julai – Merah
5 Julai hingga 14 Julai – Oren
15 Julai hingga 25 Julai – Kuning
26 Julai hingga 4 Ogos – Merah Jambu
5 Ogos hingga 13 Ogos – Biru Laut
14 Ogos hingga 23 Ogos – Hijau
24 Ogos hingga 2 September – Aqua (Biru Kehijauan)
3 September hingga 22 September – Lime
23 September – Olive
24 September hingga 3 Oktober – Ungu
4 Oktober hingga 13 Oktober – Biru
14 Oktober hingga 23 Oktober – Perak
24 Oktober hingga 11 November – Putih
12 November hingga 21 November – Emas
22 November hingga 1 Disember – Krim
2 Disember hingga 11 Disember – Kelabu
12 Disember hingga 21 Disember – Maroon
22 Disember – Teal Merah (Kayu)




MERAH
Selalunya mereka yang mewakili warna merah yang garang ini seorang yang comel dan disayangi ramai. Kamu juga suka disayangi dan menyayangi. Kamu juga sentiasa ceria dan gembira namun kadangkala dilanda ‘angin satu bandan’! Taman/kekasih yang diingini ialah mereka yang mudah diajak berbincang dan boleh membuatkan dirinya rasa selesa bila berdampingan dengan meraka.
KRIM
Ha! Kamu ini seorang yang suka bersaing dalam apa juga bidang yang kamu ceburi dan ingin berjaya. Tapi persaingan secara sihatlah. Kamu juga bersikap suka mendorong orang lain untuk mencapai apa yang diidamkan. Namun kamu cukup takut akan ‘kehilangan’ sama ada teman ataupun kekasih! Selain itu, sudah tentunya kamu seorang ceria selalu! Sebagai seorang kawan kamu boleh dipercayai 100% dan setia pada janji. Dari segi percintaan, kamu amat berhati-hati dalam menjalinkan hubungan cinta dan tak mudah jatuh cinta hingga kamu rasakan menemui seseorang yang benar-benar kamu cintai! Ketika itu, kamu tak perlukan masa yang lama untuk melafazkan sayang!
TEAL MERAH (WARNA KAYU)
Bukan main lagi kamu ni yek! Tak kira lelaki taupun perempuan, tentu menitikberatkan soal kecantikan dan penampilan fizikal diri kamu. Kamu sering melakukan kesilapan dalam membuat keputusan lantaran sikap kamu yang suka sangat ambil mudah terhadap sesuatu masalah. Manakala dalam memilih pasangan, kamu bercitarasa cukup tinggi. Kamu tak akan pilih yang sebarangan saja! Kamu juga suka memerintah dan gemar orang lain menurut perintah kamu. Walau bagaimanapun, sikap kamu yang peramah membuatkan diri kamu punyai ramai teman.
MERAH JAMBU
Kamu akan berusaha sedaya mungkin untuk membuat yang terbaik dalam apa juga yang kamu lakukan serta suka menolong orang lain dan mengambil tahu tentang orang-orang di sekelilignya. Namun kamu sukar untuk dipenuhi keinginannya dan sering saja berprasangka buruk terhadap orang lain. Dari segi percintaan kamu mengimpikan percintaan yang penuh dengan keindahan semata.
HIJAU
Salah satu kelebihan yang kamu miliki ialah cukup pandai menyesuaikan diri dengan orang yang baru dikenali. Mungkin kerana sikap kamu yang tidak begitu pemalu, namun dalam tidak sedar kamu boleh membuatkan orang lain kecil hati dengan kata-kata kamu saja! Kamu juga ingin diri kamu disayangi dan diberi perhatian penuh oleh kekasih hati. Namun selalunya mereka ini lebih rela maintain single hingga berjumpa dengan jejaka/gadis yang benar-benar sesuai untuk dirinya!
EMAS
Kamu seorang yang tahu apa yang kamu lakukan, yang mana betul dan silapnya. Kamu juga seorang yang mudah bergaul dengan sesiapa saja dan setia serta tak suka bersedih biarpun pelbagai masalah yang menimpa. Dalam soal percintaan, kamu sukar berjumpa dengan orang yang benar-benar kamu sukai tapi sekali kamu menemuinya pasti tidak akan kamu lepaskan begitu saja. Bila sekali gagal, sukar untuk kamu jatuh cinta lagi untuk kali yang seterusnya dalam tempoh yang lama.
KUNING
Kamu seorang yang manis, tenang dan sopan. Sebab itulah kamu dipercayai oleh orang-orang yang ada disekeliling kamu. Selain itu, kamu juga lebih suka menguasai dalam sesebuah perhubungan termasuklah soal cinta. Kembang semangkuk hidung bila tiap kehendak kamu dituruti oleh si dia! Kamu juga mampu membuat keputusan yang tepat kerana fikiran kamu yang jauh ke dapan. Kamu ni jiwang karat juga orangnya. Sentiasa saja berminat hal-hal yang romentik bersama si dia. Alahai!
MAROON
Bagi kamu yang mewakili warna maroon ini, kamu digambarkan seorang yang bijak dan tahu apa yang terbaik untuk diri kamu. Namun kamu juga suka melakukan sesuati itu menurut kehendak dan pendapat kamu sendiri tanpa pedulikan perasaan atau pendapat orang lain. Itulah yang menjadi masalahnya! Dari segi percintaan, kamu cukup sabar dan tidak terburu-buru untuk menjalinkan percintaan. Kamu juga terkenal dengan sikap setia kamu dalam perhubungan!
OREN
Syabas! Kamu ini jenis orang yang berani menanggung segala risiko atas tiap-tiap perbuatan yang kamu lakukan. Baguslah macam tu. Kata orang, berani buat beranilah tanggung. Kamu juga bijak mengambil hati orang-orang disekeliling kamu dan ini membuatkan diri kamu disenangai ramai. Kamu punya matlamat tersendiri dalam hidup yang menjadi target kamu selama ini dan sanggup bersaing untuk berjaya. Menyentuh soal perhubungan, kamu sebenarnya seorang yang sukar untuk mempercayai orang lain tapi bila kepercayaan itu wujud, selamanya kamu akan percayakan dia! Begitu juga dalam perhubungan cinta. Bagi kamu, saling percaya itu amat penting!
UNGU
Amboi! Kamu ini gadis/jejaka misteri rupanya. Tak ramai orang yang dapat mendekati diri kamu kecuali orang yang benar-benar kamu percayai. Kamu juga mempunyai daya penarik yang sukar dicari pada orang lain. Walaupun begitu, kamu tak pernah pentingkan diri sendiri dan agak mudah terpengaruh dengan perkara-perkara yang baru bagi kamu. Mood memainkan peranan penting mempengaruhi kehidupan kamu seharian. Jika kamu rasa gembiri, sudah tentunya hari itu menjadi hari yang paling ceria bagi diri kamu dan begitu juga sebaliknya. Dalam menjalinkan percintaan, kamu lebih cenderung untuk memilih mereka yang punyai kedudukan dan agak stabil kewangan mereka. Namun kamu pandai menawan hati orang lain, tak rugi jika dapat mengenali diri kamu lebih dekat lagi.
LIME (WARNA BUAH LIMAU)
Sifat kamu yang tenang saja sepanjang masa amat dikagumi ramai. Tapi jangan tak tahu, kamu juga mudah rasa tertekan bila dilanda masalah. Selain itu, kamu boleh dikatakan agak cerewek juga kerana perkara-perkara kecil pun kamu amat prihatin! Pun begitu, kamu punya personality tersendiri yang membuat orang ramai menyukai diri kamu. Amboi! Kamu ini rupanya seorang kekasih yang kuat cemburu yek?
PERAK
Ternyata kamu ini seorang yang berimaginasi tinggi dan tak hairanlah kamu turut berbakat balam bidang yang berkaitan dengan seni. Walau bagaimanapun kamu sebenarnya punya sifat pemalu yang agak menebal juga! Namun sikap kamu yang suka mencuba sesuatu yang baru mampu menstabilkan keadaan, bukan apa kamu suka mencabar diri kamu sendiri untuk melihat sejauh mana kebolehan diri. Dari segi perhubungan cinta, kamu lebih suka bersikap ‘hard to get’ untuk menduga keikhlasan hati si dia. Namun hubungan cinta kamu seringkali dilanda kekeliruan dan tak begitu stabil. Tapi usah bimbang, kamu akan menemui cinta sejati juga suatu hari nanti.
HITAM
Kamu gemar kehidupan yang mencabar dan punya keberanian untuk melakukan apa saja. Sebab itulah, usah ada sesiapa yang cuba mencabar kamu kerana kamu ni akan pantang dicabar. Tapi kamu tak begitu gemarkan perubahan mendadak dalam hidup kamu. Namun sekali kamu membuat keputusan, ia sukar untuk diubah oleh orang lain. Kisah cinta kamu juga begitu mencabar dan perlukan banyak kesabaran jika inginkan perhubungan itu berkekalan. Belajarlah untuk bertolak ansur sikit!
OLIVE (WARNA BUAH ZAITON)
Bagi kamu yang mewakili warna ini dikatakan seorang yang baik hati dan suka menolong orang lain. Sebab itu juga kamu tak sukakan keganasan. Kamu juga bijak menyesuaikan diri dengan teman-teman hingga membuatkan kamu menjadi ‘favourite’ di kalangan mereka. Sememangnya kamu seorang yang baik hati dan sentiasa ceria. Namun ingat, jangan terlalu percayakan orang lain membabi buta. Dalam soal cinta, kamu cukup menenangkan hati si dia dan tak suka cari pasal!
PERANG
Kamu seorang yang sukup aktif dan tak suka duduk diam saja. Pelbagai aktiviti yang dilakukan bagi memenuhi masa lapang. Sebagai seorang teman, kamu sentiasa menyokong tindakan positif teman-teman yang lain. Pun begitu, kamu sukar untuk didekati dan agak sombong jika tak boleh sesuaikan diri dengan seseorang. Dalam soal cinta, kamu mudah jatuh cinta. Tapi bila kamu sedar cinta kamu itu tidak berbalas, kamu cepat putus asa dan mengalah dengan mudah. Macam tu pulak? Seharusnya kamu perlu kikis sikap itu dan cuba berusaha untuk mengambil hati si dia. Mungki ‘rezeki’ kamu untuk memilikinya nanti?
KELABU
Kebanyakkan meraka yang diwakili oleh warna kelabu ini sangat menarik orangnya dan aktif. Kamu juga ingin diri kamu dikenali orang ramai dan menjadi kepantangan kamu pula sekiranya tidak dilayan dengan adil oleh seiapa saja! Kamu juga seorang yang tidak gemar menyimpan apa juga perasaan di dalam hati dan lebih suka meluahkannya. Sesekali kamu boleh bersikap pentingkan diri sendiri. Namun kamu amat pandai menawan hati orang lain apatah lagi dengan sikap humor yang kamu miliki itu.
BIRU
Ternyata kamu seorang yang punya keyakinan diri yang rendah dan terlalu pemilih sangat. Tak bolehlah macam tu. Itu adalah sikap negatif yang harus kamu ubah kerana mendatangkan kerugian pada diri kamu sendiri. Selain itu, kamu juga cenderung ke arah kesenian dan sememangnya kamu berbakat dalam bidang itu hingga mempu menjadikan kerjaya berkaitan dengan seni sebagai kerjaya tetap. Soal cinta pula, kamu mudah sangat jatuh cinta tapi seringkali juga putus cinta. Mana taknya, orang lain bercinta kamu pun hendak bercinta. Tapi kamu bukan benar-benar menyintai si dia setulus hati. Silap sendirilahkan? Kalau kamu mahukan hubungan itu berpanjangan, kamu harus bersikap lebih serius dan ikhlas.
BIRU LAUT
Kamu mencintai diri dan kehidupan kamu sendiri melebihi segala-galanya. Bagi kamu, jika kamu tak sayangkan diri sendiri kamu siapa lagi? Kamu juga seorang yang berpersonaliti menarik hingga sering menjadi perhatian ramai. Selain itu, kamu juga berpandangan jauh untuk masa depan. Tapi berhati-hati dengan sikap pemarah kamu tu. Sekali kamu marah pada seseorang, sukar kamu nak melupakannya. Jadi, belajarlah memaafkan orang lain. Sebab itu juga kamu sering bertengkar dengan si dia. Mana taknya, kamu ego sangat nak memaafkan orang lain sedangkan kamu sendiripun ada melakukan kesilapan!
PUTIH
Kamu punya matlamat yang jelas dalam hidup dan berusaha keras untuk mengapatkannya. Orang lain juga sering memberikan penghargaan tinggi terhadap kamu memandangkan kamu agak berkebolehan dalam pelajaran/kerjaya. Walau bagaimanapun, kamu ini kuat cemburu orangnya dan kadangkala sukar nak bekerjasama dengan orang lain. Perhubungan cinta kamu juga sering tegang dek kerana sikap cemburu kamu terhadap si dia. Cemburu itu memang tanda sayang tapi kalau dah melampau tu, cemburu buta namanya!
(AQUA) BIRU KEHIJAUAN
Mak oi! Angin satu badan kamu ni rupanya. Senang sangat mood kamu berubah secara tiba-tiba hingga kedangkala buat orang lain bosan. Mungkin sebab itu juga membuat kamu kadangkala lebih suka menyendiri melayan perasaan tapi kamu suka melancong untuk meluaskan pengalaman. Kamu juga seorang yang jujur dan mudah percaya kepada orang lain. Dari segi percintaan, kamu sukar menemui cinta sejati dan sikap terlalu mudah percaya pada orang lain membuatkan kamu sering tertipu serta gagal dalam bercinta …! Oleh itu, percaya boleh, tapi jangan membuta tuli, kelak memakan diri.

Sunday, 30 January 2011

Program "COUNSELORIZATION" oleh En. aziz Shah(T.O.T)

Lokasi : Makmal 7 (UPSI)
Tarikh : 28-30 Jan 2011
Ahli : Extrovert Sem 5/2011

Syukur alhamdulillah kehadrat Allah s.w.t kerana dengan limpah dan kurnianya kami bersama (Extrovert Sem 5/2011) telah berjaya melalui sepenuhnya program Program "COUNSELORIZATION"  T.O.T oleh En. aziz Shah selama 3hari (28-30 Jan 2011) berjalan dengan lancar dengan komitmen dan kerjasama oleh semua ahli extrovert sem 5/2011 amat membanggakan semua..syabas!! buat semua..kenangan manis ini tidak akan aku lupa sampai bila2..

Mengenai beberapa modul yang telah 'dipertontonkan' kepada kami cukup memberi kesan yang mendalam kepada group Extrovert....aku harap semua mengerti kenapa kita dianggap group Extrovert..tanya hati masing-masing...sebelum kita melabuh ke xtvt yg seterusnya..jom kita layan perjalanan sepanjang sesi T.O.T dari 28-30 Jan 2011 dengan penuh makna....pengalaman dan ilmu pemangkin langkah mu ke arah yang lebih gemilang!!!..


Hari Pertama, Jam 3.30 Petang (Jumaat)

Hari pertama menjalani sesi T.O.T ni kami pertama sekali diberi penerangan oleh GURU En.Aziz mengenai perjalanan seminar..yg tu salah satu 'disiplin' yang mesti kitaorang pahami dan patuhi agar segalanya berjalan dengan lancar tanpa ada sebarang masalah..penerimaan beliau untuk bersama-sama dengan kami selama 3hari 2 malam membuatkan membuatkan kami semua bersyukur kerana memilikinya...niat kami seterusnya akan diteruskan lagi selepas seminar T.O.T ni bersama pakar sebenar iaitu En. Abd. Aziz Mohd Yatim tidak lama lagi...apa2 pun perjalanan pertama akan kami jadikan tulang belakang untuk terus maju ke hadapan sebagai seorang kaunselor yang serba boleh..tungu kami 'anak-anak'!!!...
Pertama sekali kami diserapkan dengan terapi mengenali potensi diri terhadap keyakinan diri terhadap kebolehan masing-masing..mula2 tu segan la gak..pastu..fuh!...yakinnnn!!!..
Kusyuk sungguh bebudak ni mendengar pesanan daripada 'sifu' mengenai tahap potensi dari..walaupun semua dah besar2..namun tahap disiplin yang tinggi membuatkan aku bangga memiliki kamu semua..Contoh yang anda tunjukan wajar dijadikan teladan buat adik2 di luar sana nanti..
Tu dierrr..."kata yakin dan percaya dengan apa kamu katakan..ulang kata2 itu pasti apa yang dikatakan dan dihajati akan menjadi..insyallah jika anda fokus dan yakin"...kira ni salah satu fokus yang kami lakukan  terhadap keyakinan yang kami miliki..tgk tu..apa yang diaorang buat tu..asyik angkat anak jari tangan je..Apa yang diaorang buat ni???.....jom kita siasat..hee..
Kusyuknya..buat jangan xbuat ni saudara...fokus bukan main ni...hhaa..
Oooo..patut la...diaorang tengah buat terapi keyakinan diri terhadap kata2 yang diungkapkan..mereka mintak jari mereka panjang dan panjang..tu salah satu terapi bagi memperjelaskan bahawa setiap kata2 yang diungkapkan akan menjadi kenyataan jika bersungguh-sungguh mengulanginya..jom dengar kata2 mereka..hee..."Panjanglah jari kelingkingku"x1001...hebat mereka ni...bangga aku!!!....

Hari Kedua, Jam 8.30 Pagi (Sabtu)
'KEMBARA TUJUH"

Pada hari kedua ni kami yang teah dibahagikan kepada beberapa kumpulan sebelum ini menjalani "KEMBARA TUJUH" yang mana kami diberi arahan oleh fisalitator untuk mencari 7 jenis Tanah, 7 jenis Bunga, 7 jenis Binatang, 7 jenis Barang Berharga, 7 jenis Daun, 7 jenis Batu..kira semau TUJUH la..agak2 kamu susah tak?...so,tanya je xpenting..yang penting lakukan dulu baru kamu akan tahu...kesimpulannya, semangat daripada semua ahli kumpulan adalah fomula yang terbaik terhadap persoalan itu...
Setiap kumpulan yang membentangkan hasil mereka hampir 3 jam menerokai seluruh kampus UPSI mencari makna disebalik "KEMBARA TUJUH"...

"KEMBARA TUJUH" bukan atas nama sahaja...jika pada mulanya kita diberikan tugas tersebut untuk mendapatkan bahan2 yang serba 7 tu, kami buat je...pada asasnya kami anggap ia sebagai kerjasama dalam sebuah saja..namun....kami sedari bahawa apa yang tersirat dalam makna "KEMBARA TUJUH".cukup bermakna sekali...jika kita renungkan kembali bahawa ANGKA 7 itu cukup besar nilainya...Allah menjadiakan nombor 7 itu penuh dengan makna...Contohnya' 7 benda ajaib, 7 ajah serupa, 7 benua & sebagainya apabila kita mengkaji kembali bahawa setiap anugerah yang Allah katakan besar nikmatnya...


Hari Ketiga, Jam 8.30-3.00 Petang (Ahad)

Modul2 yang diterapkan oleh En.Aziz terhadap kami memberi kami makna yang cukup berharga yang tidak kami lupakan sampai bila2..ia akan kami jadikan suatu yang cukup bernilai untuk kami aplikasikan dalam hidup kami kelak...
Antaranya modul "HUMAN BLOK" yang diterapkan kepada kami merupakan modul yang cukup berkesan kepada kami...
"Berikan aku jalan untuk berjaya, aku nak berjaya seperti orang lain,..aku mahukannya..tolonglah aku kawan"!!...kata2 ini akan diluahkan kepada teman2 dan setiap orang akan melaluinya..eemm...ya Allah..aku mengerti..."aku perlu kuat menghadapi semuanya..."..
Apa2 pun jom kita tgk gambar di bawah..



Yang ni pulak antara modul2 yang diketengahkan oleh En.Aziz iaitu "WHO I'AM?"..Siapa aku?..di sini mereka diberikan tugas utk meluahkan apa yang ada pada diri masing2..so,kalu tgk gambar tu anda paham2 lah..nk lebih2 ni karang aku lak yang nangis ni..sob2...^_^

Yang ni antara modul yang terakhir yang kami jalani adalah tali benang yang diikat pada kami seperti dalam gambarajah di bawah ni...di situ kami disuruh berjalan dari libary ke makmal 7 tanpa memutuskan benang tersebut..kalau putus, kami kena berpatah balik ke lokasi asal..so,nak xnak kami kena bagi tumpuan dalam setiap ahli agar semua berjalan lancar..
Wajah-wajah yang bersemangat meneruskan perjalanan ke Makmal 7..sempat lagi bergambr tu!!


Selamat tiba di Makmal 7 dengan penuh semangat..akhirnya kami berjaya walaupun pada mulanya terpaksa bermandikan hujan..syabas buat semua..anda group Extrovert memang warga yang terpilih dikalangan yang terbaik..apa yang penting, kita semua mengenal erti ikatan persahabatan yang tidak akan luntur sampai bila2..love u forever..kekalkan semangat ini kawan2..


Akhir kata daripada program yang penuh bermakna dan bersejarah ni membuatkan kita semua semakin matang dalam menghadapi segala kemungkinan yang mendatang...pengalaman yang pertama ini sudah cukup buat kami semua bangkit daripada "kelesuan" yang sebelum ini menganggu "kebangkitan" kami..

Kata semangat daripada kami buat warga EXTROVERT...Jom hayati!..

1. Are you Ready?
- Yes, Yes ,yes

2. Who are You?
-Counselor!!!

3. where do You come From?
-Extrovert

4. What do You Want?
- Frenship,Unity and Successfull



Friday, 21 January 2011

PERSIAPAN PROGRAM MOTIVASI "FIRST TOUCH"

Metting  dalam usaha membahagikan tugas masing 2...


~Perjalanan yang kami harungi bersama-sama dalam menjadikan tunjuk ajar yang diberikan oleh sifu kami En. Abdul Aziz bin Mohd Yatim bagi memastikan segala perjalanan program kami berjalan dengan lancar. Tunjuk ajar dan nasihat daripada En.Aziz kami sambut dengan cukup positif kerana ilmu ini adalah flatfom terbaik kami untuk menimba ilmu untuk menjadi seorang bakal KAUNSELOR yang terbaik daripada kalangan yang terbaik...syabas buat semua..~




Lokasi : Taman Bernam 13
Bertarikh : 15/1/2011
Masa : 3.30 pm

Kepala masing2 dah pening memikirkan plan yang terbaik untuk kumpulan kami lakukan nanti. walapuan agak pening, buah pikiran kami terus memikirkan hanya 'bahan-bahan' yang berkualiti sahaja kami akan bawa nanti.


 Lokasi : Bilik kuliah Taman Bernam 13

Semangat kami perlukan terhadap menerbitkan idea2 yang bernas dengan mengambil peluang apabila kelas EDU batal..so, apa lagi pikir2..


Kata2 dari ketua (Adib).."kawan2 sapa ada idea tu cepat bagi aku..kepala aku rasa dah nak pecah ni..


Walaupun penat, kami sempat bagi 'pose' yang terbaik untuk apabila mesyuarat kami dirakam oleh paparazi ..,hahaa..tp,aku releks je..pikir punya pikir sampai paparazi datang pun tak perasaan ni....


Gaya ketua yang menunjukan gaya kepimpinan yang begitu mantop membuatkan kami semua selesa bekejasama bagi menjayakan program ini...tahniah buat semua..Adib, Firdaus, Sya, Arina & Amek...


Lokasi : Bangunan E-Learning
Bertarikh : 17/1/2011 (2 hari selepas itu)...semangat tu..
Masa : 9.00-10.50 pm

Pada kali ini kami meneruskan perjalanan mesyuarat kami kali yang kedua di E-learning bersama bekal air masak sahaja..perbincangan dilakukan dalam mencari modul2 yang betul2 sesuai..yang rasa was2 tu reject awal2 lagi..hee..banyak gambr semasa mesyuarat diambil namun banyak yang hilang..entah terdelete ke sengaja delete ni kot..haaa..

Sebelum kami gerak2 ke  Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Harun in Tanjung Karang  tersebut kumpulan kami perlu menyiapkan paperwork yang terbaik untuk dipertonton kepada pengetua & kaunselor sekolah tersebut...so,agak pening gak la..namun semuanya berjalan dengan lancar....


 Lokasi : E-learning

~metting tamat buat sementara waktu~



SEKOLAH MENENGAH DATO HARUN

Bertarikh : 
Peta : http://wikimapia.org/7017426/ms/SMK-Dato-039-Harun

Perjalanan dari tanjong malim ke  Sekolah Menengah Kebangsaan  Dato' Harun Tanjung Karang mengambil masa lebih kurang 1 jam 30 minit...perjalanan bersama dengan keenam-enam ahli group kami dilalui dengan selamat dan jayanya walaupun hujan lebat yang memberkati kami sepanjang perjalanan...walaupun ketua kami (Adib) basah kuyup akibat hujan lebat, namun semangat yang diberikan amat mambuatkan kami bangga dan bersemangat menjayakan program ini...bangga aku waeeee....love u all,..





*BIODATA*
~Pengetua~

~En. Ruslan bin Bustani~

....beliau merupakan seorang pengetua yang mempunyai semangat dan komitment yang jitu untuk menjadikan warga Dato' Harun sebagai warga yang berilmu, berketrampilan, berdaya saing dalam semua aspek....pengalaman yang ada pada beliau kami jadikan contoh yang terbaik untuk terus berjaya pada masa akan datang....



 Lokasi : Bilik / Pejabat Pengetua

Perbincangan bersama Tuan Pengetua dilakukan bagi mendapatkan persetujuan bersama dengan pembentangan paperwork yang 'terbaik daripada kumpulan kami....segalanya berjalan dengan lancar sekali apabila kesepakatan yang berjaya ditunjukan oleh semua ahli kumpulan..


Perbincangan yang dilakukan dengan terperinci membuahkan hasil yang mana tarikh yang dicadangkan oleh kami iaitu pada 25-27 Feb 2011 (Jumaat, Sabtu & Ahad) telah diterima baik oleh pihak sekolah...syukur pada Mu Ya Allah  kami tujukan...melangkah keluar daripada bilik pengetua dengan semangat dan senyuman menuju ke bilik kaunselor untuk perbincanagan seterusnya dimana perjalanan yang bakal kami lalui nanti dipermudahkan oleh-Nya..aminnn...


Lokasi : Di kantin sekolah


Selesai sudah perbincagan yang dilakukan antara group kami bersama Tuan Pengetua dan Kaunselor dalam menjadikan program yang diimpikan menjadi suatu yang realiti...bukan 'glamor' yang kami cari...cuma ilmu dan perkara yang berguna yang bakal kami tinggalkan kepada para pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Harun Tanjung Karang kelak moga ia menjadi suatu yang amat berharga untuk diaplikasikan dalam setiap kehidupan mereka...terima kasih buat semua..syukur kepada Allah s.w.t kerana dengan izinnya semuanya berjalan dengan lancar...

Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu...siap je metting, kami semua dijamu makanan tengahari bersama guru kaunselor di kantin sekolah tersebut...sungguh sedap makanan yang disaji ni..syukur pada mu Ya Allah atas semua rezki ini...sesudah perut pun penuh...kami meminta izin untuk pulang ke Tanjong Malim (UPSI) denga hati yang senang, dengan penuh syukur...perjalanan yang dilalui cukup bermakna yang kami lalui untuk fasa pertama...apa2 pun ujian yang sebenar pada 25-27 Feb 2011 bakal kami hadapi nanti dengan penuh semangat....tunggu warga Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Harun Tanjung Karang, kami datang lagi kerana perjalanan sebuah ilmu...



Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Harun in Tanjung Karang
Add: Lot 24, Jalan Besar, 45500 Tanjung Karang, Selangor Darul Ehsan, Malaysia. 
 Tel: 03-32698151
http://www.smktdh.net/wp/

Sunday, 16 January 2011

REALITI TUGAS SEORANG GURU





Tarikh 16  Mei setiap tahun ditetapkan sebagai sambutan Hari Guru setiap tahun. Sambutan Hari Guru disambut di peringkat kebangsaan hinggalah ke peringkat sekolah. Pelajar-pelajar yang mengenang jasa guru akan memberi hadiah, bekas pelajar yang masih mengingati gurunya akan menghantar sms ucapan hari guru walau pun semua itu tidaklah diharapkan oleh insan yang bergelar guru. 

Sedar atau tidak sebenarnya tugas yang dilakukan oleh warga guru adalah tugas yang amat berat iaitu usaha untuk ‘memanusiakan’ manusia, untuk membentuk insan bersahsiah dan bermoral tinggi serta sentiasa menyeru murid-muridnya ke arah kebaikan. Sebagaimana firman Allah dalam surah Fussilat ayat 33 yang bermaksud ;

وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِّمَّن دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ

Siapakah yang lebih baik kata-katanya daripada seseorang yang menyeru kepada Allah dan beramal soleh dan berkata : sesungguhnya aku dari kalangan orang Islam.

Warga guru sebenarnya menyambung dakwah Rasulullah saw iaitu menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran yang dilakukan oleh para pelajar. Sebagaimana sabda Rasulullah saw

من رأى منكم منكراً فليغيره بيده فإن لم يستطع فبلسانه فإن لم يستطع فبقلبه وذلك أضعف الإيمان

Sesiapa di kalangan kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mencegahnya dengan tangan. Sekiranya tidak mampu maka cegahlah dengan lidah. Sekiranya tidak mampu maka cegahlah dengan hati. Itu adalah selemah-lemah iman.( Imam Muslim )

Kerjaya ini juga akan dapat saham akhirat yang tidak putus-putus dengan ilmunya yang diambil manfaat oleh pelajarnya dan mengamalkan hadis Rasulullah saw ;

قال إذا مات الإنسان انقطع عمله إلا من ثلاثة صدقة جارية أو علم ينتفع به أو ولد صالح يدعو له

Apabila meninggal dunia seseorang maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara ; sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan anak soleh yang mendoakan untuknya. ( Imam Muslim)

Semua yang disebut di atas akan diperolehi sekiranya dilakukan semata-mata untuk mencari reda Allah. Dengan kata lain niat hendaklah ikhlas. Alangkah ruginya sekiranya tugasan yang dilakukan hanya kerana menjalankan tanggungjawab mengajar semata-mata, cukup bulan dapat gaji dan elaun. Langsung tidak fikirkan macam mana dengan ibadat mereka, akhlak mereka dan masa depan mereka.

Sememangnya tidak dinafikan tugas guru pada masa kini amat berat dengan masalah keruntuhan moral. Dulu masalah disiplin pelajar berkisar dengan merokok, ponteng kelas, vandalisme tapi pada masa kini pelajar terlibat dengan minuman keras, pil khayal, merempit, curi dan yang paling membimbangkan ialah seks bebas. Semua ini adalah cabaran buat insan yang bernama guru. Apatah lagi pelajar masa kini tidak boleh ‘disentuh’ langsung. Silap hari bulan guru boleh disaman oleh ibubapa pelajar.

Sesungguhnya pengorbanan seorang guru terlalu besar. Namun terdapat pelajar langsung tidak menghargainya. Seorang guru boleh menghadiri kelas tambahan petang, malam malah mengorbankan cuti hujung minggu untuk membantu pelajarnya memperoleh kecemerlangan. Namun pelajar tanpa rasa bersalah ponteng kelas tersebut. Guru mencurahkan ilmu sebaik mungkin dan mengharapkan pelajar mengulangkaji serta mengamalkannya, namun mereka biarkannya ilmu itu hilang begitu sahaja. Guru sentiasa mendoakan untuk pelajarnya agar mendapat kecemerlangan namun pelajar setelah mendapat kecemerlangan terus melupakan gurunya. Guru sentiasa mengingati wajah anak didiknya walau pun telah bertahun-tahun, Cuma nama sahaja terlupa. Tapi pelajar sengaja mengelakkan diri bila bertembung atau buat-buat tidak kenal bekas gurunya. Semua itu guru tidak ambil kisah, janji di akhirat dapat ganjaran di sisi Rabb yang tidak pernah lupa, Tuhan yang tidak pernah terlepas pandang terhadap amalan hambanya. 


Wahai insan yang masih seorang pelajar atau pernah bergelar pelajar. Doakanlah kebaikan untuk gurumu, ucapkanlah penghargaan dan terima kasih untuknya dan sapa dan bertanya khabarlah mereka bila bertemu. Percayalah, Semua itu amat mengembirakan hati mereka. Jadilah insan yang berterima kasih dan mengenang budi. Sesungguhnya sesiapa yang tidak berterima kasih kepada manusia nescaya dia seorang yang tidak mensyukuri nikmat-nikmat Allah sebagaimana mafhum hadis Nabi. Siapalah kita tanpa guru. ‘TERIMA KASIH CIKGU’.


SELAMAT HARI GURU

KENALI KAMI


SENARAI TUGAS KAUNSELOR
  • Menyedia rancangan tahunan program dan aktiviti perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling Sekolah
  • Mengenalpasti keperluan perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling sekolah melalui kajian keperluan, soal selidik, temu bual dan perbincangan dengan pelajar, guru, pentadbir, kakitangan sekolah, ibu bapa dan bekas pelajar.
  • Merancang, mengawalselia dan mengemaskini rekod dan inventori pelajar.
  • Mengumpul, menyelia, menyebar maklumat Bimbingan dan Kaunseling kepada semua pelajar melalui sebarang media yang sesuai.
  •  Mengelola dan melaksanakan aktiviti Bimbingan dan Kaunseling kelompok dan tunjukajar (instructional) yang meransang perkembangan pelajar secara optimum.
  • Merancang, melaksana dan mengawalselia perkhidmatan kaunseling individu secara profesional dan beretika.
  • Merancang, melaksana, mengawalselia aktiviti kemahiran belajar untuk semua pelajar.
  • Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program dan aktiviti pemberian maklumat sesuai dengan penawaran pakej pensijilan terbuka dan  keperluan IPT.
  • Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti pendidikan pencegahan dadah, inhalan, rokok dan alkohol.
  • Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti untuk menyedia dan mendedahkan pelajar kepada peluang melanjutkan pelajaran di  institusi pengajian tinggi dalam dan luar negara.
  • Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti perkhidmatan konsultasi dan rujukan berhubung Bimbingan dan KAunseling,  Kerjaya dan Pendidikan Pencegahan Dadah.
  •  Merancang, melaksanakan, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti konferens dengan ibu bapa, guru, kakitangan bukan guru dan agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang terlibat dalam proses pendidikan dan perkembangan pelajar.
  • Membuat penilaian aktiviti, modul, model, instrumen dan pendekatan secara menyeluruh bagi meningkatkan mutu dan profesionalisma perkhidmatan  Bimbingan dan Kaunseling.
  • Merancang, menyelaras dan menilai sumber dan bahan resos perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.
  • Menjadi urusetia kepada Jawatankuasa Penyelaras Perkhidmatan Bimbingan dan KAunseling.
  • Menjadi penggerak utama dalam program latihan dalaman bagi menyebarkan kefahaman dan peningkatan profesionalisma perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.
  •  Memberi khidmat kaunseling krisis kepada pelajar, guru, kakitangan dan ibu bapa yang memerlukannya.
  •  Menjadi personel perhubungan/seranta sekoalh dengan agensi-agensi luar yang berkaitan.
  •  Menjadi ahli jawatankuasa ex-oficio dalam jawatankuasa kurikulum sekolah.
  •  Menjadi ahli jawatankuasa dalam Majlis Perancang Sekolah, Disiplin Sekolah dan Jawatankuasa Lembaga/Badan Pengawas Sekolah.
  •  Menjadi penyelaras dalam program mento-mentee sekolah.
  •  Menjadi Penyelaras dalam program-program pengembangan pelajar seperti kolokium, motivasi, kem jaya diri dan kursus ketatanegaraan
By: Muhd Faisal Hassan

Monday, 10 January 2011

no 1

assalamualaikum
ni post yang pertama.
IA blog ini akan di'update' dengan info yang terkini
dan yang pasti beri manfaat pada kita semua
salam ukhwah untuk semua!
^__^